En aha-upplevelse för mina elever

Det är inget grönt datum, jag vet, men som admin tar jag mig friheten att skriva ett litet ”mellandagsinlägg” ändå. Man pratar verkligen om alla möjliga ämnen på sfi och det är ofta en överraskning – i alla fall för mig – vad som tar skruv bland eleverna och inte. Här kommer en kort beskrivning av något som jag väl får kalla omvärldskunskap och som visade sig intressera majoriteten av mina elever mycket mer än jag hade kunnat föreställa mig. Jag vill därför gärna dela det med er.

Så här var det: en av mina studieväg 1-grupper och jag var ute på tipspromenad vid Lötsjön i Sundbyberg. På morgonen innan hade jag läst ett inlägg om fåglar och bröd på Facebook och jag bestämde mig för att ta upp det med gruppen innan vi skiljdes åt.

Jag visade bilden av kanadagåsen med skadade vingar och berättade att detta berodde på att den ätit för mycket bröd, som inte innehöll tillräckligt med näring. Alla i gruppen blev helt förskräckta. De gick ofta med sina familjer och matade fåglarna – gärna med toast eller till och med hembakt bröd som man tagit med speciellt för tillfället. De trodde verkligen att de gjorde något bra för fåglarna. Och så var det tvärtom!

Vi pratade om vad man istället kunde ge gässen och de andra fåglarna: t.ex. majs, ris, sallad, havre eller fågelfrön. Det blev diskussion om vad frön och havre var för något och jag googlade och visade bilder. Alla lovade att sprida informationen till sina vänner.

Jag vill därför be dig som jobbar på sfi att också sprida detta. Jag har sett många andra elever som gärna matar fåglar med bröd. Det var mycket därför jag valt att prata om det. Man vill väl men det blir så fel. Och det gäller ju inte bara sfi-elever! Många människor matar fåglar med bröd. Speciellt utsatta är fåglar i stadsnära områden, som t.ex. de vid Lötsjön.

Jag älskar verkligen inte kanadagäss, men alla fåglar borde få lov att kunna flyga. Och det kan de inte om de får sådana här ”änglavingar” som du ser på bilden. Både mina elever och jag fick alltså lära oss något nytt. Att vingarna blev deformerade av för mycket bröd hade jag ingen aning om. Hade du?

Vad har du för erfarenheter av vilka ämnen som engagerar på sfi? Vad tycker du som elev och du som kanske jobbar som lärare, modersmålsstödjare, SYVare eller skolledare? Jag tänker att det är viktigt att hitta något som är intressant att prata om. Det främjar språkinlärningen! Om det sedan handlar om fåglar, ekonomi, jämställdhet eller adjektiv spelar inte så stor roll. För mig handlar det mer om livskunskap. Vad har ni pratat om i ditt klassrum som har lyft undervisningen? Det vore intressant att få höra om!

Här kan du läsa hela artikeln:

Därför ska du absolut inte mata fåglar med bröd – och detta kan du ge dem istället

Tack för mig och fortsatt trevlig helg!

Helena är förlagsredaktören som sadlade om och blev sfi-lärare. Jobbade tidigare på Bas i Södertälje men återfinns nu på Centrum för Vuxenutbildning i Sundbyberg, fortfarande mest med studieväg 1. Initiativtagare till den här bloggen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *