Flexibelt så det förslår!

”Utbildningen i svenska för invandrare (SFI) fungerar inte bra. ”

”Nu diskuteras återigen varför utbildningen i svenska för invandrare, sfi, fungerar så dåligt.”

Om du arbetar som SFI-lärare och letar efter citat eller artiklar där SFI kritiseras, ifrågasätts eller missförstås så blir du inte besviken. Fast frustration och besvikelse är ändå den känsla som du blir kvar med för hur kul är det egentligen när det känns som att ingen utom dina kollegor har en aning om vad du faktiskt jobbar med? Eller vilka villkor och förutsättningar som styr ditt arbete?

Just därför är den här bloggen efterlängtad! Nu finns en tydlig kanal där vi verksamma själva kan sprida och differentiera bilden av vårt yrke. Jag som skriver heter Lillemor Persson, arbetar på SFI-skolan i Umeå och jag ser fram emot att läsa alla er andras inlägg och kommentarer.

I det här inlägget tänker jag beskriva en liten den av vår verksamhet i Umeå och fokus ligger på flexibilitet. För även om många verkar tro att:
-SFI inte är flexibelt
-inte går att kombinera med andra aktiviteter
-alla elever måste läsa samma saker i samma takt oavsett utbildningsbakgrund och förutsättningar så är det ju såklart inte fallet!

I Umeå har vi som komplement till dagtidskurserna startar upp vad vi kallar för DistansCentrum . Där kan alla elever som läser på våra närdistanskurser träffa lärare, kurskamrater och få handledning, datasupport och träna sin muntliga och skriftliga förmåga. DistansCentrum är öppet varje dag och då finns minst en men ofta två pedagoger på plats. Vi erbjuder ett schema med olika tider där eleverna deltar efter överenskommelse med sin lärare och det finns även drop-in möjligheter för eleverna. Det innebär att elever som har andra aktiviteter till exempel högskolestudier, praktik, arbete eller är föräldralediga ändå kan kombinera detta med SFI-studier.

I dagsläget erbjuder vi kurserna:

kurser

och har cirka 130 elever varav ungefär 40 på studieväg två och 90 på studieväg tre. Det här konceptet möjliggjorde av statsbidragen för att utveckla SFI och även om skolan sedan tidigare redan hade flexkurs och kvällskurs blev det möjligt att få tid och resurser för att ta ett helhetsgrepp kring den stora (och växande) grupp av elever som inte kan komma till skolan alla dagar i veckan. Varje kurs har ett eget kursmaterial med planeringar som eleverna arbetar utifrån och oavsett när en elev börjar, kommer eller slutar vet hen vad som ska studeras och lämnas in till läraren för bedömning och respons.

DistansCentrum med elever

DistansCentrum öppnade i oktober 2015 (men skolan har sedan 2012 haft närdistanskurser för studieväg 3) och vi får hela tiden testa oss fram och tänka nytt kring hur vi ska lägga upp undervisningen och upplägget. Eftersom vi oftast inte har ”traditionell” klassrums- eller katederundervisning, utan individuell handledning eller grupperar ihop eleverna utifrån vilka som just då är i skolan och vilken nivå de ligger på, är det ett nytt sätt att undervisa på både för oss och eleverna.

DistansCentrum med elever2

Några av de utmaningar och utvecklingsområden som vi ser är:

  • Hur stöttar vi nybörjare som saknar språk, datavana och studievana? Där ser vi framförallt ett behov för eleverna på 2B om de inte har några förkunskaper i svenska.
  • Hur gör vi grammatiken funktionell? I ett klassrum där alla elever arbetar med samma text eller tema kan läraren lättare koppla ihop text och grammatik. På distansen brottas vi med dilemmat att grammatikövningarna känns frånkopplade från annat som eleverna läser.
  • Hur effektiviserar vi den muntliga progressionen?
  • Hur gör vi med närvaro? I dagsläget ställer vi krav på minst 1 timmes närvaro per vecka men behövs det mer eller ska eleverna kunna läsa helt på distans?
  • Vilka förväntningar kan vi ha på eleverna? Vad kan vara en rimlig progression för tex en elev som jobbar 100% och bara kan komma till skolan 1 timme per vecka och dessutom har svårt att studera hemma?

Det här är som sagt några av våra frågeställningar och utvecklingsområden för just DistansCentrum men själva konceptet är ett tydligt exempel på att SFI är flexibelt och att vi yrkesverksamma satsar hårt på att utveckla och förbättra vår undervisning och våra verksamheter.

Och nu är jag nyfiken på feedback, frågor och kommentarer från andra SFI-lärare runtom i landet! Dels på det här inlägget och de frågeställningar som presenterats här men jag vill också få ta del av beskrivningar av din verksamhet, jobbvardag, en solskenshistoria, den där riktigt lyckade lektionen eller varför inte den som inte alls gick bra och vad du tog med dig för lärdomar av den? Så har du inte redan bokat in dig på ett datum för att skriva här så tycker jag att du genast ska göra det så att bilden av SFI skapas av oss som faktiskt arbetar med ämnet och inte media eller politiker som inte är insatta!

lillemor

/Lillemor Persson, SFI-lärare, Viva Komvux Umeå
outlook_2013_ikon lillemor.persson@umea.se
icon175x175@PerssonLillemor

19 reaktioner till “Flexibelt så det förslår!”

  1. Intressant läsning och väldigt bra att få läsa hur andra jobbar med flexibel undervisning då min skola har flex på papper men det fungerar inte i praktiken. Har ni någon digital lärplattform som eleverna kan använda sig av?

  2. Hej Pernilla! De två första kurserna (3C, 3D) byggdes i lärplattformen Fronter genom teman med texter, länkade onlineövningar och inlämningsuppgifter. Sen utökades distansen med 2C och då anpassade vi materialet för att funka bättre för studieväg 2. Men tyvärr bytte kommunen plattform och vi fick Edwise (i Umeå heter det Lärum). Den plattformen har inte fungerat bra alls, särskilt för spår 2 och nu har vi köpt in Unis.nu för 2B och 2C. Även spår 3 och 2D använder Unis till viss del men har också kvar material i Lärum.

  3. Tack för ditt svar! Det är så otroligt viktigt och bra att få utbyte med andra så att man kan utveckla sin egen verksamhet! Vi strävar ju trots allt mot samma mål och att uppfinna hjulet flera gånger om är bara onödigt och bortkastad tid, energi och pengar! Återigen, tack för att du delar med dig!

  4. Det var så lite så! Tror också starkt på kollegialt lärande och det öppna klassrummet. Om man hittar sätt, material, upplägg eller annat som funkar bra är det väl bara slöseri med tid och resurser att inte dela med sig. 🙂

  5. Lustigt (inte) att de byter plattform utan att fråga er som använder den. 🙁

  6. Ja till viss del samverkande man inom kommunen när upphandlingen skedde men mycket fokus var på funktioner för grund- och gymnasieskolan. Och andraspråksperspektivet ang lättillgänglighet, språknivå mm tappades helt bort… Edwise/Lärum är tyvärr inte anpassat för att bygga kurser i och också svårnavigerat även för de med datavana och svenska som modersmål.

  7. The writer’s identify is Loreta Quarterman however she doesn’t genuinely like getting known as like that. Her husband and her selected to reside in New Jersey but her spouse needs them to go. My day task is an workplace clerk and it’s some matter I seriously enjoy. My spouse doesn’t like it the way I do but what I really like undertaking is to foundation bounce but I don’t have the time recently.

  8. For example, offshore sportsbook odds display the Patriots with -110 against the Colts with +110. You ought to know that gambling is an Precise science! Aside from your betting strategy, make certain to get assist from the experts.

  9. It?¦s actually a nice and useful piece of information. I am glad that you shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  10. Hello! This is my first visit to your blog! We are a team
    of volunteers and starting a new project in a community
    in the same niche. Your blog provided us valuable information to
    work on. You have done a wonderful job!

  11. Hello very nice website!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds additionallyKI am glad to find numerous helpful info here in the post, we’d like work out more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  12. I’ll right away seize your rss as I can’t to
    find your e-mail subscription link or e-newsletter service.
    Do you’ve any? Please permit me recognise so that I may subscribe.
    Thanks.

    Feel free to surf to my web-site: cs.astronomy.com

  13. You can certainly see your skills within the article you write. The arena hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. At all times follow your heart.|

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.