Individualisera undervisningen med iPad.

Jag arbetar med en grupp analfabeter, A1 och B1-elever på Sfi Hermods i Norrtälje. Vi är en liten enhet så spridningen på eleverna kan vara stor. Min ständiga fråga är hur jag på bästa möjliga sätt kan anpassa undervisningen så att alla förstår, utvecklas och känner sig utmanade. Jag har en bakgrund som lågstadielärare och IKT-pedagog i grundskolan. Där arbetade jag med alternativa verktyg i klassrummet för att anpassa den undervisningen. Jag undervisar nu vuxna och vill inte använda för barnsliga programvaror men ”tänket” att tillfredsställa alla är det samma.

farsna-1

Jag tänkte nu ge ett exempel på ett arbete där vi använder iPad som verktyg för att individualisera. Jag ingår i ett projekt som finansieras av skolverket som heter ”Utomhuspedagogik som metod i SFI-undervisningen”. Vi samarbetar med Färsna Naturcentrum och en dag i veckan förlägger vi undervisningen där. Två utomhuspedagoger ansvarar för undervisningen där och jag kan dokumentera arbetet med film och bilder.

farsna-2

Vi har hunnit med att laga mat, baka bröd, koka sylt, plocka potatis plantera solrosor, träna på färger i naturen och mycket mer. På plats samlas vi för genomgång av dagen. Pedagogerna skriver på whiteboardtavlor vad vi ska göra och viktiga ord att träna. Eleverna har egna block som de antecknar i efter egen förmåga. I mindre grupper utför vi  sedan dagens uppdrag. Vi återsamlas, fikar och samtalar om dagen.

farsna-3

Jag redigera det jag filmat under dagen och nästa dag tittar vi på filmen och pratar om vad vi gjorde. Vi skriver sedan en gemensam text på tavlan om dagen innan. Omväxlande skriver jag direkt på tavlan eller så använder jag clarospeak som bokstaverar medan jag skriver. Jag projekterar på tavlan och använder ett stort teckensnitt så att alla kan se bra.  Jag skriver senare rent texten och lägger till de bilder från dagen som hör ihop med texten. Texten läser jag sen in i Explain everything och publicerar på Youtube. Jag gör en QR-kod med länk till youtube-klippet som jag klistrar in på textsidan. När vi läst texten tillsammans kan de som behöver lyssna på den så många gånger de vill. Tipset om QR.koder fick jag ifrån Ivana Eklund i boken Webbaserad alfabetisering på SFI. Så nu läser jag in alla de texter vi skriver gemensamt och lägger dit QR-koden vid texten så elever som vill kan lyssna och läsa efter.

farsna-4

De ord som har varit viktiga under dagen gör jag övningar i Bitsboard av. Jag gör en uppsättning där det bara är ett ord. Sen kopierar jag den och skriver hela meningar till bilderna också. Alla kan då träna på sin nivå. Ord och bild, säga efter, skriva, eller läsa. Det finns 24 olika övningar på en uppsättning av bilder. Vill ni se vad vi gjort finns de i bitboard-katalogen under namnet Färsna. Jag skriver ut och sätter också upp bilderna på väggen i klassrummet som påminnelse om vad vi gjort och kan ofta använda dem för att peka på någon detalj. Jag skriver också ut dem 4 st på en A4, plastar in och klipper isär bild och text för att ha som övning att para ihop rätt bild med rätt text.

Till sist gör jag ett litet häfte med texten vi skrivit och bilder från bitsboard som eleverna får skriva ord eller meningar till. I projektet ingår att alla elever har en egen iPad som de får ta hem. De har skrivit kontrakt för ett år så de betraktar dem som sina egna iPads. De har då möjlighet att gå tillbaka och titta på filmerna, arbeta med bitsboard och lyssna på våra texter. Jag hoppas att arbetsättet ger en ökad möjlighet att arbeta efter sin egen förmåga och lärstil.

Filmerna och texterna finns på vår blogg: https://sfinorrtalje.wordpress.com/farsna/

kicki

Kicki Hammarlund

Ikt-pedagog och lärare på SFI Norrtälje

kicki.hammarlund@hermods.se

 

4 reaktioner på ”Individualisera undervisningen med iPad.”

  1. Vad roligt ni verkar ha! Härligt med samarbete med Naturcentrum! Det önskar man ju att fler kunde ha.
    Jag jobbar lite liknande som du, fast jag brukar låta eleverna skriva text till bilderna efter t.ex. ett studiebesök. Vi pratar om meningarna tillsammans och sedan gör vi ”film” i Explain Everything. Eleverna läser in meningarna.
    När vi får iPads ska jag kanske återuppta att jobba med Bitsboard. Nu kör vi Quizlet, som man ju kan använda på alla plattformar.
    Roligt med din förklaring av er arbetsgång. Tack!

  2. Å så bra upplägg! Ditt inlägg gav mig många bra tips på att individualisera mer i undervisningen. Låter härligt att vara ute i naturen.Förstår jag dig rätt så har ni sökt pengar hos Skolverket? Hur många tillfällen har ni? Hur mycket lektionstid ägnar ni åt efterarbete?
    Ser fram emot att botanisera i er blogg!
    Hälsar
    Linda från Bas i Södertälje

    1. Vi kommer att ha 8 dagar med eleverna. Vi jobbar nästan bara med det nu. Lite utvikningar blir det t.ex arbetsblad om färger som jag hittat på lektion.se men den röda tråden är det vi gjort på Färsna gård. I projektet ingår också att vi ska ta fram en lärarhandledning och elevmaterial för att jobba med liknande projekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *