Studiebesök

En sak som jag skulle vilja göra oftare men som tyvärr sällan hinns med eller passar in i konceptet med närdistanskurser och ett drop-in klassrum är studiebesök. Att ge eleverna möjligheter att ta del av och kanske se andra delar av Umeå och närområdet än de gör annars och använda studiebesök som ett naturligt inslag i undervisningen.

Men när man som jag undervisar elever som redan arbetar och kombinerar sfi med andra aktiviteter och därför redan har tidsbrist så är det både svårt att få tid för att planera, genomföra och efterarbeta ett studiebesök. Dessutom tenderar, tyvärr, eleverna att inte prioritera just sådana aktiviteter. Men i måndags bar det ändå av och den här gången fick vi en guidad rundtur på Väven och Umeås nya stadsbibliotek!

vaven

Det intressanta med studiebesöket var att även de elever som nog mest kom för lärarens skull (då de redan tyckte att de kände till biblioteket) var väldigt nöjda efteråt och kände att de fått ta del av mycket ny och värdefull information. Och även vi lärare som följde med upptäckte att vi inte alls hade så bra koll på allt Väven kan erbjuda!


Innan studiebesöket så försökte vi få ut informationen om besöket så tidigt som möjligt då många av våra elever kommer på helt olika tider. Så förutom att ta upp det flera gånger i klassrummet skrev vi ut info i blogg, lärportal och lade även ut en Google drive länk där de skulle svara i förväg om de tänkte delta i besöket.

Under studiebesöket fotograferade vi mycket och anledningen (förutom att det är kul) var att jag ville att eleverna skulle bearbeta och tänka igenom studiebesöket efteråt. För att göra det så valde jag att låta eleverna testa att göra en film med hjälp av appen Spark Video (tack #sfichatt för ovärderligt tips!). Eleverna fick se hur programmet såg ut, de fick en supersnabb genomgång av hur det funkade och sedan var instruktionen att välja bilder, skriva en mening till varje foto och sen prata in texten.

adobe-spark-thumb
Sen blev eleverna tyvärr lämnade lite vind för våg eftersom det under tiden droppade in flera elever som inte deltagit i studiebesöket och som behövde handledning, stödsamtal och allt möjligt däremellan. Men när jag till sist kunde sätta mig ner med filmskaparna igen så insåg jag att de såklart fixat uppgiften galant. Och här är resultatet:

Med tanke på hur lite stöttning och genomgång eleverna fick är jag både imponerad och glad över resultatet. Jag hade önskat att jag tagit mig mer tid att sitta med gruppen och peta i uttal, vilken typ av text de ville ha till bilderna, diskuterat mer ingående vad de fått ut av studiebesöket och så vidare men både jag och eleverna blev väldigt peppade på att göra fler filmer!

Så som avslutning kastar jag ut några frågor:

  • vilken typ av studiebesök brukar ni göra?
  • har ni några topp 3 studiebesök?
  • hur arbetar ni med för- och efterarbete vid studiebesök?
  • vilka är era topp 3 appar och program som ni använder till undervisningen?

Lillemor Persson

DistansCentrum, SFI-skolan Umeå

lillemor

Publicerat av

Lillemor Persson

Leg. lärare för gymnasiet i historia och religion samt sva för åk 6-9. Arbetar på SFI-skolan i Umeå, främst på studieväg 2.

3 reaktioner på ”Studiebesök”

  1. Trots alla utmaningar så blev ett studiebesök av! Roligt! Tack Lillemor! Jag gillar bäst besöken på Musikmuseet, alla får prova alla instrument, talanger lockas fram! Inom distans blev det inte mycket fysiska studiebesök, dock fick alla spela in en ‘turistfilm’ och presentera sitt närområde. Väldigt uppskattat och eleverna hade nästan en månad på sig med uppgiften. De kunde teama ihop sig om de bodde i samma område. Idag skulle jag ha använt adobe sparks, men då användes elevernas mobiler. Tack för inspiration!

  2. Kul att höra! Jag försöker göra många studiebesök med mina elever på stv 1. De flesta brukar inse att man kan lära sig mycket utanför klassrummets väggar också. Ibland mer! På Bas gjorde vi även arbetsplatsbesök. Senaste lyckade besöket var på Stockholm Vattens reningsverk i Bromma. De ville t.o.m. använda filmen vi gjorde i sin kommunikation!
    Jag brukar låta eleverna först prata och sedan skriva till de foton jag tagit. Öva på att forma det till en berättelse med röd tråd. Sedan lägger vi in allt i Explain Everything och eleverna läser in ljud. Detta blir en ”film” på YouTube som man kan lägga på elevernas blogg eller lärplattform.
    När vi får iPads där jag jobbar nu ska vi testa Adobe Sparks, som verkar vara en lättanvänd och rolig app.
    Skolstil är väl given om man bara vill skriva. Själv tycker jag det är roligt att kunna utnyttja den multimodalitet som iPaden erbjuder.
    Studiebesök: Stockholm Vatten, Matmissionen, Ytterjärna, Hötorgshallen/Kulturhuset, Wasamuseet. Bara att åka kommunalt och/eller promenera någonstans och upptäcka sin egen stad brukar vara uppskattat.
    Arbetsplatsbesök: McDonalds, förskola, bageri.
    Appar: EE, Adobe Sparks, Skolstil. (Och YouTube!)

  3. Jag planerar ofta studiebesök inom temat som vi arbetar med. Till exempel om vi arbetar med temat ”skola” så får eleverna planera ett studiebesök till förskolan, grundskolan eller gymnasiet. Ibland har det även varit utbildningsanordnare som har yrkesutbildningar.
    Eleverna gör besöket i små grupper (2-4 elever). Jag arbetar på studieväg 2 så ibland blandar vi så att i gruppen finns elever som har kommit en bit på vägen (C-kurs) med nybörjare (B-kurs). Eleverna bokar studiebesöket själv, planerar (bl.a. frågorna) och genomför den i grupperna och bearbetar studiebesöket efteråt. Ofta kan vi bl.a. träna hur man kontaktar de som man ska besöka (t.ex. hur man ringer eller hur man skriver ett formellt e-mail). Slutresultatet brukar bli en skriftlig och muntlig redovisning.
    Vi utvärderar i grupperna arbetet; hur gruppen fungerade innan, under och efter besöket. Under den muntliga redovisningen ger vi varandra kamratbedömning (t.ex. two stars & one wish). Läraren utvärderar med hjälp av matris både den muntliga och skriftliga delen. Ibland spelar vi in redovisningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *